Brugernavn : PeterR

Navn : Peter Rasmussen
By : 4000 Roskilde

XS650 årgang : 1977


Her er så min personlige profil, og nu med billede.
Jeg er fra 1968. Gift og har 3 børn. Er IT konsulent på et center for epilepsi samt psykiatrihospitalet i Dianalund, primæropgaver drift og programmering. Er fra november 2006 webmaster her på siden.
Min MC er ikke helt bygget af mig selv. Hvem der er konstruktør ved jeg ikke, men jeg tror stellet er inspireret af PAPA. Den har haft et liv i Køge og transporteret til Thisted, for så et par måneder senere at vende "hjem" til djævleøen igen. Jeg nåede ikke selv at køre meget på den (ca. 1500 km), før den begyndte at drille en del. Det er vist mig der er fjolset i denne handel. Min lugtesans er ikke helt i orden, og jeg kørte lange stræk på den, så lange at oliestanden faldt til et niveau, som den ikke brød sig om (olietyve og slidt motor). Så motoren skulle have en overhaling, dette via stumper fra hele fjerne kontinenter.

Jeg skruer / reparerer selv alt. Dette har haft min interesse siden jeg var ca. 9 år, hvor jeg fik min første motor, forenden af en Velo solex, hvis man kan kalde en MZ en motorcykel, har jeg været motorcykel ejer første gang som 13 årig, hvor jeg byttede et gammelt s/h fjernsyn for en MZ250 ccm. Den kom aldrig til at køre, det rækkede mine mekaniker evner ikke til dengang.  

MC Blog :

Km: regnskab :
2005 : 3000
2006 : 2000
2007 : 4000
2008 : 4000
2009 : 2000
2010 : 600
2011 : X
2012: X
2013 : 400

Oktober 2004 : Jeg fandt min første XS''er på dba.dk i 2004 for 25.500 kr. (de er godt nok faldet siden da), har siden købt : ny tank ebay 1100 kr., Boyer tænding PAPA, kort special bagskærm ebay usa $7 + 200 kr. i porto, forlygte og baglygte ebay.de 190 kr. En motor med masser af stumper fra dba.dk 1500 kr. Vippearme og ventiler ebay.de 25 euro, cylinder og stempler ebay.de 80 euro.

Oktober 2007 : (efter 4000 km.) motoren pilles af for anden gang i min karriere, øv det er tungt. Den bruger meget olie, 0,5 l. pr. 100 km, det var olieskraberingen der ikke sad ordentligt, den sad faktisk fast, motoren kunne faktisk kun holde cyklen igang med den højre cylinder, tror ikke den leverede mere en 30% på venstre. Den var slagget helt til af alt det olie.

Marts 2008 : Af alle de stumper jeg har købt og fået ved fejl fra "Der Müde" og andre småpushere, er det faktisk nu muligt at lave et par helt fornuftige cylindere, og af de 10 stempler jeg har liggende var der og 2, som faktisk slet ikke er slidt.
Det hele overholder tolerancer, jubii. For at være på den sikre side kommer der lige 2 sæt nye stempelringe på.

Starteren blev adskilt, fejlen hvorfor søren den ikke rigtig ville trække : en tyk kobberledning var knækket og havde sluppet sin forbindelse til skruen hvor "suppen" løber ind i herligheden. Sikkert fordi en eller anden ikke ledende skive udvendig er historie, den er nu erstattet med noget glasfiber/print.

Papa (Ringsted motor) putter lige et tændrørsgevind i topstykket, da det da nok skal passe, at det topstykke jeg nu har valgt at bruge, det slipper de sidste 50% gevind, når nu jeg skal skifte rør næste gang.

16-3-2008, har slebet lidt på min 16 liters paughco tank, nu skal der lige laves et beslag der skal svejses på. Glæder mig. Den gamle tank har 8 liter. Skal tanke hver dag det er noget øv.

17-3-2008, hentede toppen fra Ringsted motor. Flot arbejde. Er igang med at samle motoren. Købte ligeledes et par org. styrholdere, da de highway hawk der sidder på ikke rigtig passer ind. Den må gerne være lidt lowride, når nu den er sænket i bagenden.

April 2008 : 27-4-2008, har sat motoren tilbage i rammen. Den vil bare ikke starte...... På med en lader, og en justering af boyer. Et par knald, og den gik igang. En masse røg fra venstre cylinder.....øv, men .....det fortog sig efter et par minutter. Det var vist gamle slagger der lige skulle brænde af fra topstykke og stempler, mon ikke der sidder en masse olie rester i udstødningen der også lige skal blæses ud. Min gamle fine "grønne" møgbunke står nu og banker fornuftigt, som en lille fiskerkutter.

Maj 2008: 1-5-2008, kæde og fremflyttersæt er monteret. Den lille klump der påspændes gearakslen skal lige modificeres lidt, den er ikke 100% bygget til XS'ere kan jeg se på størrelsen. Så inden den æder strålerne.... Ny O rings kæde monteret. Har lige kørt 10 km. Mit ellers flotte originale speedometer viser ikke rigtigt (mere ebay lort), sådan noget møg. Det har vist sit eget liv. Koblingskablet er nyt, det gav da godt nok en noget bedre koblingsgang, det gamle var groet sammen, også fra starten, det var først da jeg tog koblingen på et par af PAPA's maskiner jeg kunne konstatere at man ikke skal have så mange fingermuskler for at skifte gear. Så nu gearskift uden skigeri fra koblingen.

Alt i alt, den har aldig kørt bedre. Der kommer stadig et par dryp olie ud ved koblingspinden. Dette selvom pakningen er skiftet. Der skal en ny pind på.

Juni 2008; De 2 ånderør har svinet hele motoren til siden jeg fik den pga. manglende afgangsrør. Endelig fik jeg dem monteret ind på bagsiden af K/N filtrene. Dette via nogle 12 mm. kobber vvs lodde fittings. Et lille stump rør fortsætter ind i karburatorens luftindtag. Så nu forbrændes den lille smule olie der "udåndes". Nu mangler jeg bare en ny koblingstrykstang og pakning. Håber det tager den sidste smule drypperi.

August 2008: Det var ikke koblingspinden og pakningen der var synderen mht. oliesvineri. Som Papa sagde, det er det i 90% af tilfældene. Jeg er med i de sidste 10%. Har skiftet den store pakning, der sidder bagved kædetandhjulet. Da denne blev fjernet, kunne jeg se at der var tærring i ringen der sidder rundt om akslen. Så denne må virke som slibepapir på pakningen. Håber den er 100% tæt, så min automatiske kædesmøre anordning nu er ophørt.

September 2008: Lortet drypper stadig... Måske jeg ikke har sat den nye pakning ordentlig i, det er ikke så let når man ikke har en top der passer på pakningen, når man banker den i.
Skal have den kørt varm, så olien bliver rigtig tynd, og så i gear uden kæde på, jeg er sikker på det kommer ud ved forreste tandhjul.

Har fået spartlet slebet og malet min www.paughco.com  18 liters tank, så nu skal jeg ikke tanke hver dag, dejligt. Har ligeledes fået lavet nyt speedometer beslag, så det nu sidder pænere, helt nede plant med styret. Har fået sat min H4 lygte på (endnu en del jeg fik smidt i nakken på ebay), den lyser rigtig godt, og den ser ikke så åndsvag ud mere, med lygten for højt oppe, er placeret lidt mere ala intruder.

27-9-2008 Har idag haft sidedækslet af. I gear uden kæde. Hmm, der kom absolut ingen olie ud ved koblingspind eller ved kædetandhjul eller ved gaerpedalen. Det hele blev renset med motorrens. Fejlen blev fundet. Det er i samlingen imellem øverste og nederste halvdel af motorblokken, hvori der er en lille pakningslækage, dette helt fremme ved stykket ind til rotor/stator. Skal ikke have motoren af lige med det samme, så jeg har smurt hele samlingen ind i flydende pakning. Håber det holder til stellet skal males sort. Heldigvis skal toppen ikke af for denne operation, kun siderne og bunden.

26-6-2009 Så er hele stellet adskilt fra resten af møgbunken. Der bliver svejset spartlet og malet over, så det endelig bliver mere strømlinet. Er lige blevet færdig med min Oliefilter adaptor og bundplade, så nu har jeg lavet en konverter så jeg kan sætte et std. Renault Clio papir filter på, ikke flere uduelige metalfiltre i sumpen. Det at lave et 20x1,5 gevind er ikke bare sådan lige....

Det ender nok med at jeg får kørt inden der kommer sne !.

9-8-2009 Endelig færdig med at male stel og et par smådele sorte. Har været på gaden med den et par gange. Resultatet er ikke helt tosset. Mine omgivelser til at male er ikke 100%, men det kan reddes med noget slibning. Nu er den da ikke grøn mere. Mit hjemmegjorte oliefilter virker perfekt. Den nye pakning imellem motor top/bund virker også. Den virker 100% tæt. Går ikke helt ens på begge cylindre kan jeg se på tændrørene. Det er et karburator problem.

Mangler på XS''eren : 
Mine ideer til blanke plade luftfiltre skal føres ud i livet. Kan bare ikke finde de KN filtre jeg søger. Husker at have haft to engang på en Weber karburator til en Opel Kadett. De er set på en Triumph for ganske nylig.

01-07.2014 Endelig fandt jeg den fejl der gjorde at den var så besværlig at starte, de små skruer der skal stramme svømmehuset fast til selve karburatorhuset har aldrig rigtig haft noget ordentlig gevind at gribe i. Så jeg har aldrig spændt dem så meget, som det faktisk viser sig de skal. Så der er ikke løbet benzin ud, men der er trukket falsk luft ind. Så kredsløb et på karburatoren har ikke virket ordentligt. Diagnose: begge afgangsrør ikke lige varme efter kort kørsel + noget skyderi, som betød for mager blanding ved lave omdrejninger. Det er helt væk nu. 

Hvad bruger jeg ellers tiden på:
Har to piger, som fylder det som børn nu gør.
Et gammelt hus fra 1918 (der er ting der er ældre en XS''eren).

Jeg programmerer en del, også i fritiden.

To gamle biler (de er faktisk nemmere at finde fejl på end den gamle bunke jern).

Hvad vil jeg hellere have.

Jeg vil ikke sige at jeg hellere vil have en anden maskine end XS''eren, jeg vil bare gerne have flere maskiner. En 100% original model 82-83 special, men ikke med de der forfærdelige støbte fælge, det skal sku være eger, og gid det skidt dog havde kardan træk. Som hverdagsmaskine står der også en Kavasaki 1500 eller en Intruder 1500. Har ikke råd til den nye matsorte Intruder 2014, den er godt nok pæn.

 

Yndlingssteder på nettet :
www.lav-det-selv.dk

www.ebay.de

www.youtube.com Hvad der ikke findes her af gamle musik videoer og andet godt, herligt sted.
www.recordere.dk



Som den ser ud idag, lige færdig samlet efter den har fået den store tur med spartel og maling.

Endnu et billede fra 2009, bemærk hvordan jeg har flyttet støddæmper bagpå. De skal flyttes lidt op, men det skråtstillede syntes jeg ser rigtig godt ud, ala. Suzuki intruder.

Endnu et billede fra 2009, lygten er flyttet mere bagud ala intruder, den sidder idag pænt under speedometeret.

Endnu et billede fra sælger.

Lige et billede mere. Fra da det hele begyndte 123456

1-4-2007 Nyvasket og med $7 bagskærm fra ebay monteret. 

Her er mit hjemmegjorte oliebundfilter. Det virker som det skal. Selve filteret er fra en Renault Clio. Det sværeste var at lave gevindet som blev lavet af et 1/2" vandrør, og gevindet blev slået på en drejebænk. Tak til en Hr. Funke for hjælpen med gevind.

Som den ser ud idag, lige færdig samlet efter den har fået den store tur med spartel og maling.


 
Hvad andre har skrevet om motorcyklen/profilen.

Dato:Navn:By:Kommentar:Karakter:
07-13-2014Peter Rasmussen4000En lille test 
03-01-2014Jørgen F6470 SydalsDet er godt nok ikke mange kilometer du køre på din mc, da jeg købte min i 1996 kørte jeg 24.000 km. det første år. Mit gennem snit i årene frem til 2001 Har ligget omkring de 20.000 herefter er det faldet til ca. 10.000 om året. Og det på en mc. der er temmelig ringeagtet, men som du kan se så virker den efter hensigten uden de store reparationer, jeg har kun skiftet 5 gears tandhjulet, fået honet cylinderen en gang og et lidt større stempel. Det er en MuZ 301 ETZ Saxon Tour hvor der har været monteret sidevogn de sidste 6 år.
09-11-2009Ken Kristensen2000 Frederiksberg

Hej Peter

Den er godt nok blevet fin  Keep up the good work som man siger visse steder. Det er dejligt inspirerende, til når jeg selv får mulighed for at gå i gang med et projekt.

Det er lige sådan en ombygget XS'er skal se ud efter min mening!!

 

07-14-2008kristian bastrup5800 nyborgHej : din nummer sidder ok . min sidder lige så og der var ikke nogle problemer til syn (bastrup) .ellers en rigtig fin xs`er du har ,den er fa!!!!!!!!!!!!! flot
04-05-2007Anders Andersen3600 FrederikssundHej PR
Altid rart når "nogen" gidder....Watch out for...indkald til syn m.v. hvis nr.-plade er for oplagt...!
Men sig til hvis du mangler "synssæt".

Skriv din mening om motorcyklen/profilen, giv karakter, husk at udfylde grundoplysninger. Anstødende bemærkninger slettes af webmaster.

GrundoplysningerDin kommentar:
Dit navn:
Postnr. By:
Karakter:
Sikkerhed:
Skriv de 4 bogstaver i midten af yamaha: